اقتصاد - مدیریت - یادداشت روزانه

نویسندگی در زمینه اقتصاد و مدیریت

نویسندگی در زمینه اقتصاد و مدیریت

اقتصاد - مدیریت - یادداشت روزانه
آخرین مطالب
  • ۰۲ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۰۵ تورم
پربیننده ترین مطالب

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

۲۰:۰۵۰۲
فروردين

این روزها می توان این واژه را بهتر از هر زمان دیگری درک کرد.

افزایش نگرانی از آینده، بی ثباتی بازارهای اقتصادی، کاهش پایبندی به تعهدات، تغییر انتظارات و ... را می توان از آثار تورم شدید به حساب آورد.

گاهی در کشوری، تاریخ عوض نمی شود. این ورق های تقویم هستند که جا به جا می شوند.

تورم در زبان علم اقتصاد، به افزایش سطح عمومی قیمت ها می گویند. تورم زمانی اتفاق می افتد که میانگین قیمت ها در سطح جامعه افزایش  یابد.

یکی از تقسیم بندی های اقتصادی براساس شدت تورم صورت می گیرد. تورم حاد، تورم مزمن و تورم تک رقمی.

تعداد کمی از کشورهای جهان در حال حاضر دارای تورم دو رقمی هستند. اغلب کشورهای دارای تورم تک رقمی هستند. تورم یکی از مسائل اقتصادی است. که مدت زمانی طولانی است. حل شده است. در تورم حاد نرخ تورم سه رقمی و بالاتر است که در حال حاضر می توان به کشور ونزولا اشاره کرد. از تورم های دو رقمی به عنوان تورم مزمن یاد می شود. به این علت که ،علاجی برای درمان آن در نظر گرفته نمی شود. بیشتر کشورهای جهان دارای تورم تک رقمی هستند حتی در برهه ای از زمان کشور ژاپن دارای تورم منفی بود. یعنی قیمت کالاها کاهش پیدا می کرد. تورم تک رقمی به رونق بازار و تولید کمک می کند. بنابراین کشورها سعی می کنند. که سطح تورم را در حدود 3 الی 4 درصد نگه دارند. کشور مانند آلمان که امروزه دارای تورم تک رقمی در زمانی نه چندان دور بعد از اتمام جنگ جهانی دوم دچار تورم حاد شده بود. به طوری که وقتی شما برای خرید کالا در نوبت قرار می گرفتید. تا زمانی که نوبت شما برسد.قیمت ها تغییر می کرد و افزایش می یافت. به اندازه ای ارزش  مارک(واحد پولی آلمان) کاهش پیدا کرده بود. که مردم این کشور از پول خود برای گرم کردن خود استفاده می کردند و آتش می زدند.


عوامل متعددی در تورم تاثیر گذار است از کاهش تولید، کاهش واردات، جنگ و... تا افزایش تقاضا، سیاست های انبساطی دولت و ... ولی می توان پررنگ ترین آن را افزایش نقدینگی اشاره کرد. هر چه نسبت پول به کالا افزایش یابد. قیمت کالا افزایش می یابد. برای درک این موضوع، اقتصاد را در نظر بگیرید که در آن یک کالا عرضه می شود به عنوان نمونه، سیب. اگر در بازار 1000 تومان پول باشد قیمت هر سیب 100 تومان می شود. اگر 10000 تومان پول باشد. قیمت هر سیب 1000 تومان می شود.

در تورم بالا، تولید بازده ندارد، زیرا همان طور که هزینه ها بالاتر می رود، قیمت کالای تولیدی افزایش نمی یابد. در تورم بالا، مردم به صورت بلند مدت سرمایه گذاری نمی کنند و دنبال سرمایه گذاری کوتاه مدت هستند. در تورم بالا مردم پول نقد نگهداری نمی کنند و آن را به کالا تبدیل می کنند. که این خود به افزایش قیمت دامن می زند. تلاطم برخی از بازار ها امروزه مانند خودرو نیز به همین جهت است بازارهای کالاهای مصرفی مانند رب گوجه و... تورم آثار روانی منفی دارد. وجود شبکه های اجتماعی را نمی توان در دامن زدن به افزایش تقاضا انفجاری برای کالایی انکار کرد. 


می توان از این لینک تغییرات تورم را در سال های مختلف ایران را مشاهده کرد.


علی نوربخش