طرح غالب (تنازع برای بقا)
احتمالا نظریه داروین را شنیدید:"در تنازع بقا، افرادی که دارای تفاوتهای مساعدترند، مزیتی در رقابت با دیگران خواهند داشت. پس تعداد بیشتری از آنها باقی میمانند و فرزندان پرشمارتری تولید خواهند کرد."
طرح غالب در نتیجه رقابت بین طرح هایی که در زمان شکل گیری ایده ای توسط شرکت های پیشرو ایجاد می شود شکل می گیرد. در واقع یک نوع تنازع برای بقا.
بییاید در ابتدا نگاهی به تعریف طرح غالب از روی کتاب مدیریت استراتژیک نوشته رابرت ام گرنت بیندازیم:
" نتیجه رقابت بین طراحی ها و تکنولوژی های رقیب در یک صنعت معمولا همگرایی حول یک طرح غالب است - معماری یک محصول که ظاهر، کارکرد و روش تولید محصول را تعریف می کند و از طرف صنعت پذیرفته می شود"
اگر بخواهیم مثالی بزنیم و شاید شما هم به یاد بیاورید رقابتی بود که بین دو فرمت ضبط فیلم اچ دی وی دی و بلوری در سال اخیر شکل گرفته بود در این رقابت شرکت سونی برنده شد و فرمت بلورری توانست فرمت غالب در صنعت ضبط فیلم گردد. نمی توان گفت همیشه طرح غالب برتری تکنولوژیکی و برتری ویژه ای در بازار نسبت به بقیه دارد گاهی اوقات قدرت شرکت ارائه دهنده نیز بی تاثیر نیست مثلا در مثال بلوری، شرکت سونی دارای کمپانی هایی برای ضبط فیلم بود بنابراین توانست تعداد فیلم های بیشتری برای این فرمت به بازار عرضه کند به این ترتیب توانست در رقابت برنده شود.
اما این برتری چه مزایایی دارد یکی از مزایا این است که بازار باید استاندارد های فنی خود را با استانداردفنی کمپانی که طرح غالب را ارائه کرده تطبیق دهد که این می تواند برای کمپانی درآمد زایی داشته باشد.
طرح غالب برای مشتریان نیز مزایایی دارد یکی از آن ها اینکه سیستم های مختلف می توانند تحت یک استاندارد به هم مرتبط شوند.
در واقع آنچه در اطرافتان می بینید و حتی فرمت فایل های روی دسکتاپ شما نیز حاصل پیروزی در یک نبرد است.