"صرفه جویی" کلمه پر تکرار زندگی ما
شنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۵۷ ب.ظ
چرا تبلیغات تلویزیونی، تاثیر لازم را در صرفه جویی در مصرف انرژی نمی گذارد.
با توجه اینکه قیمت حامل های انرژی در کشور ما پایین است. به طور مثال در برق، هر کیلو وات برای شرکت برق 800 تومان هزینه دارد ولی برای مشترکین خود قیمت 80 تومان را در نظر می گیرد. یک فاصله 10 برابری را می توان بین تولید و عرضه دید. بنابراین یکی از فاکتورهایی که می توان در نظر گرفت قیمت پایین حامل های انرژی در کشور ما می باشد. هر شخص هنگام صرفه جویی دست به یک مقایسه ای می زند مثلا حساب می کند که از محل صرفه جویی برق در طی شش ماه چه کالایی را می تواند تهیه کند. این مقایسه در تصمیم گیری فرد تاثیر گذار است.
دومین فاکتوری را که می توان در نظر گرفت. عادت ما به مصرف انرژی به صورت جاری می باشد.در طی سالیان دراز ما به مصرف بی رویه انرژی عادت کردیم ترک عادت فعلی خود مقوله ای زمان بر است. در واقع یک جور چسبندگی در عادات مصرفی ما وجود دارد. اگر از دید اقتصادی، بخواهیم نگاهی بیندازیم یعنی زمانی که حتی درآمد کاهش پیدا کند به همان نسبت مصرف ما کاهش نمی یابد و نیاز به زمان دارد که این مصرف کاهش یابد.
تبلیغات تلویزیون بهتراست به جای اینکه بگویند به مردم که چگونه رفتار کنند. براین پایه باشند که مردم چگونه رفتار می کنند.
چند سال پیش سایتی را در آمریکا دیده بودم که با تحلیل داده های مصرف کنندگان برق می آمد و خانوارهای همسان را مقایسه می کرد و نشان می داد که می توان صرفه جویی کرد.